A szöveg időállapota: 2007.IX.15. - 2018.VI.30.
Időállapot váltás: 2007.IX.15. - 2018.VI.30.


Karcag Város Önkormányzata Képviselő Testületének 27/2007. (IX.14.) rendelete

az önkormányzati biztos kirendelésének és tevékenységének rendjéről

A Karcag Város Önkormányzat Képviselő Testülete a helyi önkormányzatokról szóló többszörösen módosított 1990. évi LXV. törvény (továbbiakban: Ötv.) 16. § (1) bekezdésének, továbbá az államháztartásról szóló, többszörösen módosított 1992. évi XXXVIII. tv. (továbbiakban: Áht.) 98. § (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, figyelemmel a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló, többszörösen módosított 1996. évi XXV. tv. 4. § (1) bekezdésére és az államháztartás működési rendjéről szóló, többszörösen módosított 217/1998. (XII.30.) Kormányrendelet (a továbbiakban: Ámr.) 153. §-ában foglaltakra, az önkormányzati biztos kirendelésének és tevékenységének rendjét az alábbiak szerint szabályozza:

A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya kiterjed a Karcag Város Önkormányzat költségvetési szerveire.

A költségvetési szervek beszámolási kötelezettségei és az önkormányzati biztos kijelölése

2. § (1) Karcag Városi Önkormányzat Képviselő Testülete a Pénzügyi Bizottság előzetes javaslata alapján önkormányzati biztost rendel ki - a következők szerint - a felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez, ha a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló, többszörösen módosított 1996. évi XXV. tv. 4.§-a szerinti adósságrendezési eljárást az Önkormányzat vagy hitelezői még nem kezdeményezték és:

a) az önkormányzati finanszírozási körbe tartozó költségvetési szerv által elismert, az esedékességet követő 30 napon túli tartozásállományának mértéke eléri a költségvetési szerv éves eredeti előirányzatának 10 %-át, vagy a 40 millió Ft-ot, és e tartozását egy hónap alatt nem képes 30 nap alá szorítani.

b) az OEP finanszírozási körbe, az egészségügyi ágazatba tartozó költségvetési szerv által elismert, az esedékességet követő 30 napon túli tartozásállományának mértéke eléri a költségvetési szerv éves eredeti előirányzatának 10 %-át, vagy a 100 millió Ft-ot, és e tartozását egy hónap alatt nem képes 30 nap alá szorítani.

(2) A költségvetési szerv vezetője az általa elismert, az esedékességet követően fennálló (lejárt) tartozásállományáról - nemlegesség esetén is - minden hónap 15. és utolsó napjával köteles 2 munkanapon belül az e rendelet 1.sz. mellékletében meghatározott szerkezetben Karcag Városi Önkormányzat polgármestere részére adatszolgáltatást teljesíteni.

(3) A költségvetési szervek vezetői a (2) bekezdés szerinti adatszolgáltatással egyidejűleg kötelesek önkormányzati biztos kirendelését kezdeményezni, ha az adatszolgáltatásban elismert, az esedékességet követő 30 napon túli tartozásállományuk meghaladja az (1) bekezdésben rögzített mértéket. A kezdeményezést írásban a polgármesternél kell megtenni az (1) bekezdésben meghatározott feltételek bekövetkezését követő 2 napon belül.

(4) A költségvetési szerv vezetőjének (3) bekezdés szerinti kezdeményezését követően, vagy az Ámr. 153. § (3) bekezdésében felsorolt kezdeményezésre jogosultak írásbeli bejelentését követően, figyelemmel az Áht. 98. § (6) bekezdésében foglaltakra, a polgármester soron kívül összehívja a Képviselő Testületet az önkormányzati biztos kijelölésére.

Az önkormányzati biztos kijelölése, megbízása

3. § (1) Önkormányzati biztos az a büntetlen előéletű magyar állampolgár lehet, aki felsőfokú pénzügyi, számvitelei iskolai végzettséggel és a kijelölés évét megelőző 10 évben legalább 5 éves költségvetési gyakorlattal rendelkezik, és írásban nyilatkozik arról, hogy az (3) bekezdésben foglaltak személyére nézve nem jelentenek kizáró okot.

(2) Önkormányzati biztosi feladatokkal pénzügyi, illetve számviteli tevékenységet folytató jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társaság is megbízható. Gazdasági társaság megbízásakor azt a személyében felelős természetes személyt is meg kell nevezni, akinek rendelkeznie kell a (1) bekezdésben meghatározott feltételekkel és írásban nyilatkoznia kell arról, hogy az (3) bekezdésben foglaltak személyére nézve nem jelentenek kizáró okot.

(3) Önkormányzat biztosként nem jelölhető ki:

a) aki az adott költségvetési szerv dolgozója,

b) aki a kijelölést megelőző 3 évben az adott költségvetési szerv dolgozója volt,

c) aki rendszeres és tartós megbízási, vagy vállalkozási jogviszonyban áll, vagy állt a kirendelést megelőző 3 évben az adott költségvetési szervnél,

d) aki a megállapított tartozásállomány jogosultjai tekintetében családi kapcsolat, üzleti érdekeltség vagy munkavégzésre irányuló jogviszony miatt érintett,

e) aki az adott költségvetési szerv vezetőjének, gazdasági vezetőjének, vagy dolgozójának a Ptk. szabályai szerint hozzátartozója, e minőségének fennállása alatt, illetve annak megszűnésétől számított 3 évig.

(7) Az önkormányzati biztost az Ámr. 153. § (4)-(5) bekezdése szerint jelölhető személyek közül a Képviselő Testület döntése alapján határozott időtartamra a polgármester bízza meg, és megbízólevéllel látja el.

4. § Az önkormányzati biztos tevékenységét a polgármester irányítja és ellenőrzi, a polgármester gyakorolja az Ámr. 151. §-ában meghatározott hatásköröket.

Önkormányzati biztos jogai és kötelességei, a költségvetési szerv vezetőjének kötelességei

5. § (1) Az önkormányzati biztos a költségvetési szerv gazdálkodásával összefüggésben jogosult:

a) a költségvetési szerv vezetőitől és valamennyi dolgozójától írásban és szóban tájékoztatást kérni,

b) a költségvetési szerv valamennyi okmányába betekinteni, arról másolatot vagy kivonatot készíttetni,

c) a költségvetési szerv helyiségeibe belépni,

d) megbízásának időtartamára vonatkozóan meghatározni a kötelezettségvállalás, utalványozás, ellenjegyzés és érvényesítés szabályait,

e) a kötelezettségvállalás, utalványozás ellenjegyzését megtagadni, ha azzal nem ért egyet,

f) szükség esetén szakértőt igénybe venni.

(2) Az önkormányzati biztos köteles:

a) Megbízatásának időpontjától kezdve figyelemmel kísérni a költségvetési szerv gazdálkodását, a jogszabályban előírt feladatainak ellátását.

b) Feltárni azokat az okokat, amelyek a tartós fizetésképtelenséghez vezettek, ennek alapján azonnali végrehajtásra irányuló intézkedési tervet készíteni, melyet a Képviselő Testület fogad el.

c) A tartozásállomány felszámolására, a gazdálkodás egyensúlyának biztosítására, a követelések behajtására, ezek ütemezésére azonnali intézkedéséket kezdeményezni és írásbeli utasítást kiadni oly módon, hogy azok az alaptevékenység ellátását ne akadályozzák.

d) A c) pontban foglaltak megvalósítása érdekében kezdeményezni és részt venni a felügyeletet ellátó szervvel, az adóhatósággal, a vám és pénzügyőrség szerveivel, a szállítókkal és a megrendelőkkel folytatott egyeztető tárgyalásokon.

e) Kezdeményezni az intézkedési tervben foglaltak megvalósítására, valamint az átütemezés végrehajtására az előirányzat-átcsoportosítást.

f) Kezdeményezni a költségvetési szerv vezetőjének, valamint gazdasági vezetőjének a munkából való felfüggesztését, illetve felmentését, ha megállapítja, hogy a tartozásállomány nevezetteknek felróható okok miatt jött létre.

g) Kidolgozni intézkedési tervjavaslatot - a költségvetési szervvel, illetve a Képviselő Testülettel együttműködve - a gazdálkodás, a feladatellátás hosszabb távú ésszerűsítésére, amennyiben az azonnali intézkedések és írásbeli utasítások a fizetésképtelenség okainak tartós megszüntetésére nem elegendőek.

h) A titoktartási kötelezettségre vonatkozó szabályok betartására.

i) Tájékoztatni a polgármestert, ha a költségvetési szervvel szemben időközben az 1996. évi XXV. törvény 4. § szerint adósságrendezési eljárást kezdeményeztek.

(3) Az önkormányzati biztos köteles a (2) bekezdésen meghatározott feladatait fokozott gondossággal ellátni.

(4) A költségvetési szerv vezetője köteles:

a) az önkormányzati biztos (1)-(2) bekezdésében foglalt jogai és kötelezettségei teljesítését elősegíteni, munkavégzéséhez a szükséges személyi és tárgyi feltéteket biztosítani,

b) az önkormányzati biztos részére a költségvetési szerv épületébe, helyiségeibe az állandó belépési lehetőséget biztosítani,

c) az önkormányzati biztos által készített és elfogadott záróértékelés alapján a szükséges intézkedéseket megtenni, illetve az illetékes szervnél azok megtételét kezdeményezni, továbbá az elfogadott záróértékelést követő 2 évig, negyedévente a megtett intézkedések hatásáról a Képviselő Testület számára írásban tájékoztatót készíteni.

6. § (1) Az önkormányzat biztos kirendelésével összefüggő valamennyi kiadás a költségvetési szervet terheli.

(2) Az önkormányzati biztost megillető havi megbízási, illetve vállalkozói díj összegét, a költségelszámolás rendjét és az abba bevonatható költségek körét a megbízásra vonatkozó szerződés tartalmazza. A havi megbízási, vállalkozói díj összege nem lehet kevesebb, mint azon költségvetési szerv vezetőjének havi alapilletménye, ahová az önkormányzati biztost kijelölték.

(3) Az önkormányzati biztos kirendelésével kapcsolatos költségeket havonta, a tárgyhót követő hónap 20. napjáig a Polgármesteri Hivatal kiszámlázza az érintett költségvetési szervnek.

7. § Az önkormányzati biztos tevékenységéről havonta - munkájának a költségvetési szerv általi akadályoztatása esetén soron kívül - köteles írásban beszámolót benyújtani a polgármester részére, amelyben számot kell adni a megtett intézkedésekről, a tartozásállomány, a kintlévőségek alakulásáról, illetve javaslatot tenni e szervek hatáskörébe tartozó intézkedések megtételére. Az intézkedési javaslatot - szükséges esetén - a polgármester a Képviselő Testület elé terjeszti.

Az önkormányzati biztos megbízatásának megszűnése

8. § (1) Az önkormányzati biztos megbízatása megszűnik:

a) a határozott idejű megbízatása lejártakor,

b) az adósságrendezési eljárás kezdeményezése esetén a pénzügyi gondnok kirendelésekor.

(2) Az önkormányzati biztos megbízatása a Képviselő Testület döntése alapján soron kívül azonnali hatállyal is megszüntethető, ha:

a) a költségvetési szervnek a szokásos, illetve a szerződésekben, megállapodásokban foglalt fizetési határidőkön belüli tartozásállományon felül egyéb tartozása nincs,

b) működése a költségvetési szerv gazdálkodásában javulást nem eredményezett, az önkormányzati biztosnak felróható ok miatt, ez esetben a Képviselő Testület új önkormányzati biztost jelöl ki,

c) a költségvetési szerv pénzügyi helyzete az önkormányzati biztos közreműködésével sem javítható, ez esetben a Képviselő Testület intézkedést kezdeményez a költségvetési szerv pénzügyi helyzetének javítására, az intézmény átszervezésére, illetve megszüntetésére.

(3) Az önkormányzati biztos az (1) valamint a (2) bekezdés b) pontjában foglalt esetekben köteles a bíróság által kijelölt pénzügyi gondnokkal, illetve az újonnan kijelölt önkormányzati biztossal átadás-átvételi eljárást lefolytatni.

(4) Az önkormányzati biztos megbízatása megszűnésekor köteles az addigi tevékenységéről a Képviselő Testületnek záró értékelést benyújtani és a rendelkezésére bocsátott dokumentumokat visszaszolgáltatni a költségvetési szervnek. A záró értékelésnek tartalmaznia kell a gazdálkodás, a feladatellátás hosszabb távú ésszerűsítésére vonatkozó intézkedési tervjavaslatot, amennyiben az önkormányzati biztos azonnali intézkedései és írásbeli utasításai a fizetésképtelenség okainak tartós megszüntetésére nem elegendőek. A záró értékelést és az intézkedési tervjavaslatot a Képviselő Testület - az érintett költségvetési szerv vezetőjének részvételével megtartandó ülésén - fogadja el.

(5) A polgármester az elfogadott, az adósság újra képződését megakadályozó záró intézkedési tervben foglaltak végrehajtására az elfogadást követő 15 napon belül köteles írásban megtenni a szükséges intézkedéseket, illetve kezdeményezni az illetékes szervnél azok megtételét. A megtett intézkedések hatásáról a vizsgálatot követő 2 évig, negyedévente a Képviselő Testületet tájékoztatni szükséges.

Záró rendelkezés

9. § (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg a Karcag Város Önkormányzata 2007. évi költségvetéséről szóló, többszörösen módosított 2/2007. (II.16.) rendelete 10. § (1)-(5) bekezdései hatályukat vesztik.

K a r c a g, 2007. szeptember 12.
(: Dr. Fazekas Sándor :) (: Rózsa Sándor :)
polgármester jegyző

1. sz. melléklet Karcag Város Önkormányzata Képviselő Testületének a 27/2007.(IX.14.) rendeletéhez

ADATSZOLGÁLTATÁS

az önkormányzati költségvetési szervek által elismert, az esedékességet követően fennálló (lejárt) tartozásállományról
…………………………………… ………………………………………
költségvetési szerv megnevezése törzsszáma
A 200… évi eredeti előirányzata: …………………………. eFt
200.. évi eredeti előirányzat 10 %-a: ………………. eFt

Sorszám

Tartozásállomány megnevezése
szállítónkénti bontásban
Esedékességet követően fennálló (lejárt) tartozásállomány Ft-ban
1-15 nap közötti 16-30 nap közötti 31-60 nap közötti 60 napon túli
1.
2.
3.
4.
5.
….
….
….
….
Összesen:
Ebből előzőleg átütemezett tartozásállomány

K a r c a g, 200…………………….
………………………………
költségvetési szerv vezetője