Jász-Nagykun-Szolnok megye területe 7 kistérségre tagozódott, melyeknél a statisztikai kistérség területi, földrajzi behatárolást jelent. A kistérségek területét a hozzájuk sorolt települések területe és azok közigazgatási határa szabja meg. A Karcagi Statisztikai Kistérség 5 települést foglal magában: Berekfürdő, Karcag, Kenderes, Kisújszállás és Kunmadaras településeket, területi mérete alapján Jász-Nagykun-Szolnok Megye legnagyobb kistérsége, összlakossága a Belügyminisztérium 2005. január 1-ei hivatalos adata szerint 47.627 fő.
Az Országgyűlés megalkotta a települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulásáról szóló 2004. évi CVII. törvényt, és ezzel célirányosan meghatározta azokat a feltételeket, amelyek teljesítése esetén a kistérség önkormányzatai önkéntes társulást hozhatnak létre, ahol a Társulási Tanács irányításával közszolgáltatási feladatokat láthatnak el. Ezzel lehetőség nyílt arra, hogy a többcélú kistérségi társulás gyakorlatilag önálló szervezetként láthassa el azokat a kötelező és szabadon választott feladatokat, melyeket az egyes önkormányzatok önállóan, vagy gazdaságosan nem lennének képesek ellátni. A többcélú kistérségi társulások támogatási rendszere arra ösztönöz, hogy a kistérségi közszolgáltatási rendszerébe valamennyi önkormányzat részt vegyen, és közösen lásson el közszolgáltatási feladatokat. A többcélú kistérségi társulások támogatást igényelhetnek a közszolgáltatások magasabb színvonalon történő, hatékonyabb ellátására, részben központi költségvetési forrásból, részben pedig pályázati úton jogosultak a többlettámogatásra.
Valójában két nagy feladatcsoport közös ellátására szerveződik a többcélú kistérségi társulás. Egyrészt a területfejlesztési feladatok ellátására - valamennyi kistérségi önkormányzat részvételével, másrészt - az oktatási, szociális és egészségügyi feladatok ellátására szolgáltatásszervezés vagy intézmény fenntartás útján.
A Karcagi Többcélú Kistérségi Társulást 2004. június 29-én a Karcagi Kistérség mind az 5 településének önkormányzata hozta létre karcagi székhellyel.
A Társulás vezető, közös döntéshozó szerve a Társulási Tanács, melynek tagja az 5 tagtelepülés polgármestere, azonos szavazati joggal. A Társulási Tanács elnöke Karcag város - mint társulási székhely - polgármestere Dr. Fazekas Sándor, a Társulási Tanács választott elnök helyettese Kecze István, Kisújszállás város polgármestere. További tagja Berekfürdő polgármestere, Cséti Attila, aki egyben a Pénzügyi Bizottság tagja is, Kunmadaras polgármestere, Márki Sándor, aki szintén a Pénzügyi Bizottságnak is tagja, valamint Bogdán Péter, Kenderes város polgármestere, aki egyben a Társulás Pénzügyi Bizottságának Elnöke is.
A Karcagi Többcélú Kistérségi Társulás munkaszervezetének működéséhez a személyi és tárgyi feltételeket a Karcag Városi Önkormányzat Polgármesteri Hivatala biztosítja. A Kistérségi Társulás munkaszervezete a Hivatal Gazdálkodási és Kistérségi Irodáján belül 3 fő munkatárssal végzi feladatait.
A Társulásnak a többcélúság biztosítása érdekében kötelező jelleggel 3 közszolgáltatási feladatot kellett vállalnia, valamint a területfejlesztési feladat ellátását, mely feladat minden kistérség számára kötelezően ellátandó.
![]() |
A Társulás a közoktatási feladatok közül szakszolgálati területen, azon belül a logopédiai ellátással és a nevelési tanácsadással kapcsolatos feladatokat vállalta. |
![]() |
Az egészségügyi feladat ellátását a kistérségi központi ügyelet kialakításával és megszervezésével biztosítja. |
![]() |
A gyermekjóléti alapellátáson belül a gyermekek átmeneti otthonának kialakítását és működtetését tűzte ki célul a Társulás. |
A kötelező feladatokon kívül a Társulás vállalta a belső ellenőrzési feladat ellátását a Kistérség egész területére kiterjedően.
A Belügyminisztérium pályázati kiírása alapján 2004. évben a vállalt feladatok ellátására pályázat került benyújtásra. Az elbírálás eredményeként több mint 40 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert a Karcagi Többcélú Kistérségi Társulás az alábbi feladatokra a következő bontásban:
|
2005. évben és 2006. év elején normatív állami támogatás igénylésére volt lehetőség, statisztikai adatok alapján. Az elbírálást követően az alábbi feladatok ellátására kaptunk működési támogatást 2006. évben:
|
A fenti összegek meghatározott célra biztosítottak. A feladatellátásra már megkapott, kiutalt pénzeszközök felhasználása jelenleg folyamatban van. Néhány feladat ellátására a támogatási összeg kiutalása még folyamatban van.
Közoktatási feladat E feladaton belül két szakszolgálati feladat ellátását vállalta a Karcagi Többcélú Kistérségi Társulás: logopédiai és a nevelési tanácsadói feladatok. Ezen feladatok ellátása kistérségi szinten 2005. július 1-től biztosított. A településekkel a megállapodások megkötésre kerültek, miszerint a nevelési tanácsadói feladatokat kistérségi szinten Karcag látja el a Madarász Imre Egyesített Óvoda és Pedagógiai Szakszolgálat közreműködésével. A logopédiai feladat ellátásával a Kistérségi Társulás Társulási Tanácsa Karcagon a Madarász Imre Egyesített Óvoda és Pedagógiai Szakszolgálatot bízta meg Karcag város közigazgatási területén tanuló gyermekek ellátásával, Kisújszálláson a Kossuth Lajos Általános Iskola látja el Kisújszállás és Kenderes közigazgatási területét, valamint Berekfürdő és Kunmadaras tekintetében a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Intézet Pedagógiai Szakmai és Szakszolgálat kapott megbízást a feladat ellátására. Pályázati pénzeszközből minden településen kialakításra kerültek a logopédiai szobák, amelyek felszereltségükben is megfelelőek és így az új, korszerű környezetben kezdődhetett meg a munka. A feladatok 2005. évi működtetéséhez és ellátásához a szükséges pénzügyi fedezetet a Kistérségi Társulás az idei évre jóváhagyott normatív támogatásból biztosítja. |
Egészségügyi alapellátás A 2004. évben nyert pályázati pénzből még tavaly novemberben be lett szerezve 1 db Suzuki Grand Vitara gépkocsi és minden településre 1-1 számítógép. A Társulási Tanács több ízben egyeztetett a központi alapellátási ügyelet működtetéséről, az egyeztetések eredményeként a társult önkormányzatok mindegyike döntött arról, hogy a továbbiakban az ügyeleti szolgálatot a Karcag Városi Önkormányzat Háziorvosi Intézményén, mint a Kistérségben a központi alapellátási ügyeletet biztosító Működtetőn keresztül kívánja biztosítani. A kistérségi központi alapellátási ügyelet kistérségi ellátásáról szóló megállapodás 2005. május 18-án került aláírásra a Társulási Tanács és a Háziorvosi Intézmény között. Ez a szerződés - az időközbeni intézményi átszervezés miatt - a Kátai Gábor kórházzal módosításra, aktualizálásra került. A kistérségi központi ügyelet 2 telephelye - Kunmadaras és Kisújszállás -, ahol közvetlen szolgáltatók látják el a feladatot. Berekfürdő ellátását e tekintetben közvetlenül a karcagi székhelyről, míg Kenderes ellátását a kisújszállási telephely biztosítja. 2005. évi pályázat keretében került benyújtásra egy, a központi diszpécser szolgálat kialakításának tervezete Karcagi központtal, a mentőszolgálattal együttműködésben, 2006. január 1-től kezdődően. Ez azt jelentené, hogy egy telefonszámot kell tárcsázni a kistérség bármely településéről, és minden hívás a központba futna be, ahol egy szakember döntené el, hogy a betegnek milyen ellátásra van szüksége (orvos, mentő vagy éppen rohamkocsi). A kistérségi központi diszpécser szolgálat kiépítéséhez szükséges összeg 2,5 mFt. A Belügyminisztérium - 2005. júliusi döntése alapján - a feladatellátáshoz megpályázott összeg 100 %-át megítélte vissza nem térítendő állami támogatásként. A karcagi mentőszolgálat épületében lenne egy helyiség biztosított, ahol kialakítható a feladat ellátáshoz szükséges feltételrendszer. |
Gyermekjóléti alapellátás E feladaton belül gyermekek átmeneti otthonának megvalósítását vállalta fel a Társulás. A gyermekek átmeneti otthona a Társulási Tanács döntése alapján, Kunmadarason a volt Petőfi Filmszínház épületéből kerülne kialakításra. A 2005. évben - több mint 48 millió Ft összegű támogatásra - pályázat került benyújtásra a Belügyminisztériumhoz, amely tartalmazza az épület átalakítását, valamint teljes berendezését is. Az átalakított épület 12 gyermek befogadására, elhelyezésére és ellátására alkalmas átmeneti gyermekotthonná válna. A Belügyminisztérium 2005. júliusi döntése alapján a feladathoz megpályázott összeg 100 %-át megítélte vissza nem térítendő állami támogatásként. Az épület átalakítási munkáját egyszerű közbeszerzési eljárás keretében a NÉPSZER KFT. nyerte el, bruttó 45.535 ezer Ft vállalási áron. A munkálatokat - szerződéskötést követően - 2006. január hónapban megkezdték. A szerződésben vállalt befejezési határidő 2006. november 30-a. Az épület felújítási, átalakítási munkálatai a kivitelező pályázatában vállalt határidőre befejeződtek. A berendezések beszerzése is megtörténik a vállalt határidőn belül. Az intézmény a működését várhatóan 2007. január 1.-vel kezdi meg. A gyermekek átmeneti otthonába a Gyvt. 50.§ (1) bekezdése szerint az a családban élő gyermek helyezhető el, aki átmenetileg ellátás és felügyelet nélkül marad, vagy az elhelyezés hiányában ezek nélkül maradna, valamint akinek ellátása a család életvezetési nehézségei miatt veszélyeztetett. Az intézménybe a szülő vagy más törvényes képviselő kérelmére vagy beleegyezésével - ideiglenes jelleggel, teljes körű ellátással kell biztosítani. A gyermekek átmeneti otthonában a gyermek otthontalanná vált szülője is elhelyezhető, mivel a Gyvt. előírásai szerint a 14. életévét be nem töltött gyermeket szüleitől elválasztani kivételesen indokolt esetben lehet. A gyermekek átmeneti gondozása az alapjául szolgáló ok fennállásáig, de legfeljebb 12 hónapig tart. |
Területfejlesztés A területfejlesztésről és területrendezésről szóló módosított 1996. évi XXI. törvény alapján a területfejlesztés és területrendezés alapvető céljai és feladatai többek között a következők: a fenntartható fejlődés feltételeinek megteremtése, a térségek és települések közötti különbségek mérséklése, az ország településrendszerének, harmonikus fejlődésének elősegítése, a térségi és helyi közösségek területfejlesztési elképzeléseinek elősegítése, összehangolása az országos célkitűzésekkel. Ezen belül a Társulás a Kistérségi Fejlesztési Tanács feladatainak ellátása keretében együttműködik a helyi önkormányzatok területfejlesztési társulásaival, a kistérségben működő állami szervekkel, az érdekelt társadalmi, gazdasági és helyi szervezetekkel. A kistérség területén a kistérség társadalmi, gazdasági és környezeti fejlesztése érdekében a régió fejlesztési elképzeléseivel összhangban összehangolja a helyi önkormányzatok, azok területfejlesztési társulási és a kistérség területén működő gazdasági szervezetek fejlesztési elképzeléseit. Még a 2005. évben a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Stratégiai Fejlesztési Program előkészítése során a Kistérség együttműködési megállapodást kötött a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Ügynökség KHT-val, aminek keretében 20 fejlesztési program került beküldésre a KHT részére. Ezek a programok felölelik a települési elképzelések jelentős részét. A feladat elvégzéséről a Kistérség és a KHT teljesítési jegyzőkönyvet vett fel 2006. április 24-én, melyben a felek egyeztettek abban, hogy a Karcagi Többcélú Kistérségi Társulás az együttműködési megállapodásban rögzített feladatokat a megfelelő minőségben és módon végezte el. Az Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség KHT-val kötött a Kistérségi Fejlesztési Tanács "Az NFT házhoz jön" program keretében együttműködési megállapodást. A program célja, hogy
Nyilvánvaló, hogy ennek a munkának a java ezután következik, és elsősorban a 2007-2013-as időszakot öleli át. Ugyanakkor elmondható, hogy a kapcsolattartónkkal, az egyébként kisújszállási illetőségű Nagy Zsuzsannával jó kapcsolatot sikerült kialakítani, ami garanciája lehet a további hatékony közös munkának. További jelentős változás, hogy a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Közigazgatási Hivatal észrevételének és a vonatkozó jogszabálynak megfelelően a területfejlesztési témákat elkülönítettük a tanácsülések más tárgyalandó anyagaitól. Területfejlesztési feladatokkal kapcsolatban a Társulási Tanács, mint Fejlesztési Tanács jár el. A Fejlesztési Tanács határozatait külön tartjuk nyilván, üléseiről külön jegyzőkönyv készül. Az előző évekhez hasonlóan ebben az évben is tárgyalja a Fejlesztési Tanács a kistérségből benyújtott regionális és megyei területfejlesztési pályázatokat, és egyezség született a pályázatok támogathatóságáról. A pályázatok beadási határideje minden egyes előirányzat, jogcím esetében 2006. február 15-e volt. |
Belső ellenőrzés A Társulási Tanács 2005. I. negyedévében döntött arról, hogy a belső ellenőrzési feladat ellátását kistérségi szinten biztosítja. Tekintettel arra, hogy a Társulásnak önálló munkaszervezete nincs, ezért a Tanács a feladat ellátásával a Karcag Városi Önkormányzat Polgármesteri Hivatalát bízta meg. A hatékonyság és költségtakarékosság követelményének figyelembevételével valamennyi önkormányzat, valamennyi intézményére kiterjedően - ami összesen 56 intézmény - a Kistérség látja el a feladatot 2005. február 15-től kezdődően. 2005. évhez képest a tagönkormányzatok intézményi gazdálkodási jogköreinek összetétele - ezzel együtt a száma is - megváltozott 2006. évre, mely változás kistérségi szinten belső ellenőrzésbe bevont intézmények számának 56-ról 52-re történő csökkenését jelentette. A Társulás pályázati pénzből, a hatékonyabb feladatellátás érdekében biztosított minden belső ellenőrnek 1 notebook-ot és 1 mobil telefont. |
A kötelező és vállalt feladatokon kívüli tevékenységek
![]() |
A Karcagi Többcélú Kistérségi Társulás pályázatot nyújtott be a Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztériumhoz a parlagfű-mentesítés érdekében beszerezhető fűkaszák és GPS helymeghatározó készülékek beszerzésére. A pályázat nyertesként lett elbírálva, így 5 db fűkasza beszerzése megtörtént, összesen 1 millió forint összegben. Lehetőség nyílt még 2 db GPS készülék beszerzésére, összesen 200 ezer Ft összegben. A fűkaszák minden településre el lettek juttatva, ahol szolgálják a szebb, kulturáltabb és nem utolsó sorban parlagfű-mentesebb környezet kialakítását. |
![]() |
A Belügyminisztérium Országos Bűnmegelőzési Központ által kiírt "Önkormányzati Társulások közbiztonsági, bűnmegelőzési programjainak támogatására" című pályázatán is támogatást nyertünk 2,2 mFt összegben, plusz 25% önerő biztosítása mellett. A pályázati pénzeszközök felhasználása, a rendezvények megszervezése a települési Polgárőrségek bevonásával elkezdődött, folyamatban van. |
![]() |
A Magyar Fejlesztési és Hitelbank Rt. szponzori támogatásként felajánlott a Kistérség részére egyszeri vissza nem térítendő támogatást 400 ezer Ft összegben. Ezt a támogatást kulturális rendezvények megszervezéséhez, színvonaluk emelése érdekében lehetett felhasználni. A kapott támogatás - a Társulási Tanács döntése alapján - lakosság arányosan került felosztásra a települések között. |
![]() |
Az elmúlt évben az E.ON Tiszántúli áramszolgáltató ZRt.-vel több alkalommal tárgyalt a Társulás annak érdekében, hogy ZRt. a lakossági és önkormányzati fogyasztók részére személyes képviseletet biztosítson a kistérségben. 2006. márciusában megállapodás jött létre az E.ON ZRt.-vel, a felek közösen megoldást találtak az ügyfélfogadás biztosítására, melynek alapján heti egy alkalommal Karcagon és ugyancsak egy alkalommal Kisújszálláson fogadóórát tart a Társulás és az E.ON ZRt. által közösen kiválasztott személy. Az ügyfélfogadás költségeit, amely magába foglalja a megbízási díjat, internet használatot, irodahasználatot, gépkocsi-használatot havi 250.000.- Ft + ÁFA összegig az E.ON ZRt. vállalta. Jelenleg az E.On Zrt-vel kötött megállapodás 2006. december 31-ig került meghosszabbításra. |
![]() |
2006. tavaszán a Belügyminisztérium pályázatot írt ki sportpályák felújítására. A maximális támogatás kistérségenként 8.000.000.- Ft volt, melyhez 40 % saját forrást kellett vállalni a benne résztvevő önkormányzatoknak. Négy település, Kisújszállás, Berekfürdő, Karcag, Kunmadaras jelezte, hogy szeretne részt venni a pályázatban, és a szükséges pénzügyi fedezetet biztosítja. Az anyag határidőre benyújtásra került és összesen 7.500.000.- Ft támogatásban részesítették a kistérséget. Kisújszálláson a futópálya rendbe tétele, valamint gerelyhajító, távol - és magasugró pálya kialakítását tervezték. Berekfürdőn lelátókat, padokat javítanak, a korlátokat festik, pótolják és a füves pályát teszik rendbe. Karcagon megvalósul az öltöző épület felújítása. Kunmadarason futópálya, futófelület felújítására és a röplabda pálya aszfaltozására kerül sor. A településeken a felújítási munkálatok már elkezdődtek, Karcagon már be is fejeződtek. |
Az Általános tájékoztató letölthető DOC formátumban: Alt_tajekoztato_KTKT.doc