A szöveg időállapota: 2011.X.1. -
Időállapot váltás: 2011.X.1. -


Karcag Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2011. (IX.30.) önkormányzati rendelete

a helyi rendeletek előkészítésében való társadalmi részvételről

Karcag Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az 1949. évi XX. törvény 44/A. § (2) bekezdésében, valamint a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (továbbiakban: Ötv.) 103/B. §-ban kapott felhatalmazás alapján, összhangban a jogszabályok előkészítésében való társadalmi részvételről szóló 2010. évi CXXXI. törvény rendelkezéseivel, az Ötv. 8. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a helyi rendeletek előkészítésében való társadalmi részvételről az alábbi rendeletet alkotja:

Alapelvek

1.§ (1) Karcag Város Önkormányzata a nyilvános működés erősítése, a település lakosainak bevonása és a társadalmi bizalom szintjének erősítése érdekében biztosítja a rendelet-tervezetek társadalmi véleményezését.

(2) A társadalmi egyeztetés (továbbiakban: egyeztetés) során biztosítani kell, hogy a véleményezési folyamatba a település lakosságának minél szélesebb köre kapcsolódjon be.

(3) Az önkormányzati rendeletek előkészítése során biztosítani kell az egyeztetések átláthatóságát, azok minél teljesebb körű nyilvánosságát.

(4) Az egyeztetés során az abban részt vevők kölcsönösen együttműködve kötelesek eljárni.

Az egyeztetésre vonatkozó közös szabályok

2.§ (1) Egyeztetésre kell bocsátani a helyi önkormányzati rendelet tervezetét és indoklását (továbbiakban: tervezet).

(2) A tervezet társadalmi egyeztetésre bocsátását megelőzően a jegyző döntése alapján társadalmi egyeztetésre lehet bocsátani a tervezet koncepcióját is.

(3) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani:

a) az önkormányzat és a hivatal szervezeti és működési szabályzatáról

b) az önkormányzati tulajdonról és vagyongazdálkodásról

c) a költségvetésről, annak módosításáról

d) helyi adóról, annak módosításáról

e) hatósági ár megállapításáról

f) költségvetés végrehajtásáról szóló önkormányzati rendeletek tervezeteit

g) azt a tervezetet, melyet a települési képviselő önálló képviselői indítványként nyújt be

(4) Nem kell egyeztetésre bocsátani a tervezetet, ha annak sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik.

(5) Kiemelkedő közérdek az olyan körülmény, amelynek bekövetkezése esetén az önkormányzatot jelentős anyagi hátrány érné.

3.§ Az egyeztetésre bocsátásért, annak lefolytatásáért és a beérkezett vélemények feldolgozásáért az önkormányzati rendelet előkészítéséért a jegyző tartozik felelősséggel.

Az egyeztetés formái

4.§ Az egyeztetés lehet:

a) az önkormányzat hivatalos honlapján - fórum oldalon - megadott elérhetőségen keresztül biztosított véleményezés (általános egyeztetés)

b) adott személyek, intézmények és szervezetek által történő közvetlen véleményezés (közvetlen egyeztetés)

Általános egyeztetés

5. § (1) Az egyeztetésre bocsátott tervezeteknél az általános egyeztetés tartása kötelező.

(2) A 2. § (3) - (4) bekezdése alapján egyeztetésre nem bocsátott tervezeteket is közzé kell tenni a honlapon.

6. § (1)A tervezetet úgy kell közzétenni, hogy annak céljához és hatálybalépéséhez igazodóan megfelelő idő álljon rendelkezésre a vélemények kifejtéséhez, továbbá a jogszabály előkészítőjének arra, hogy a beérkezett véleményeket, javaslatokat érdemben mérlegelje, azokat összegezze.

(2) A véleményezési határidő minimum 10 nap.

(3) Nem vehető figyelembe, és törölni kell azt a vélemény, amely:

a) sérti a közerkölcsöt

b) nem kapcsolódik a tervezet tárgyához

c) név nélkül érkezik

7.§ (1) A honlapon megadott fórum oldalon keresztül előzetes regisztrációval bárki véleményt nyilváníthat az egyeztetésre bocsátott tervezetről, koncepcióról.

(2) A beérkezett vélemények tekintetében az előterjesztőt egyedi válaszadási kötelezettség nem terheli.

(3) A jogszabály előkészítéséért felelős személy a beérkezett véleményekről összefoglalót készít.

(4) A (3) bekezdés alapján elkészült összefoglalóval együtt kell a tervezetet a Képviselő-testület elé terjeszteni, és ezzel egy időben közzétenni.

8. § (1) A beérkezett vélemények, a véleményező nevének és e-mail címének kezelése, a 6. § (3) bekezdésében foglalt kivételekkel a véleményezett rendelet hatálybalépésétől számított egy évig történik.

(2) Amennyiben a tervezet nem lép hatályba, az (1) bekezdésben szereplő adatokat a vélemények beérkezését követő három hónapon belül törölni kell.

Közvetlen egyeztetés

9. § (1) Az önkormányzati rendelet előkészítéséért felelős személy azon személyekkel vagy szervezetekkel, amelyek az adott jogterület szabályozásának előkészítésében széles társadalmi érdeket jelenítenek meg, vagy az adott jogterületen tudományos tevékenységet végeznek, közvetlen egyeztetést folytathat le.

(2) Közvetlen egyeztetés kell lefolytatni:

településrendezési terv kapcsán a Karcagi Nagykun Városvédő Egyesülettel

minden egyéb tervezet esetén a szabályozás tárgyával érintett szakmai és civil szervezetekkel

Záró rendelkezések

10.§ Ez a rendelet 2011. október 1. napján lép hatályba.

Karcag, 2011. szeptember 20.
Dobos László s. k. Rózsa Sándor s. k.
polgármester jegyző

Á L T A L Á N O S I N D O K O L Á S

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (továbbiakban: Jat.) 19. § (2) bekezdése értelmében a jogszabály előkészítője a jogszabályok előkészítésében való társadalmi részvételről szóló törvényben meghatározottak szerint gondoskodik arról, hogy a jogszabály tervezete megismerhető és véleményezhető legyen.

A jogszabályok előkészítésében való társadalmi részvételről szóló 2010. évi CXXXI. törvény (továbbiakban: Törvény) a Jat. szabályaihoz illeszkedve a jogszabály-előkészítés során alkalmazandó társadalmi egyeztetés keretszabályait határozza meg.

A Törvény - a helyi önkormányzatok autonómiáját tiszteletben tartva - az önkormányzati rendeletek előkészítése során alkalmazandó társadalmi egyeztetés szabályait nem tartalmazza, azonban a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV törvény (továbbiakban: Ötv.) 103/B. §-a felhatalmazza a helyi önkormányzat Képviselő-testületét, hogy a helyi sajátosságokra tekintettel alkossa meg a rendeletalkotási folyamat részeként a társadalmi részvétel szabályait.

Fentiekre tekintettel a Képviselő-testületnek rendeletalkotási kötelezettsége áll fenn.

R É S Z L E T E S I N D O K O L Á S

1.§-hoz

Összhangban a jogszabályok előkészítésében való társadalmi részvételről szóló 2010. évi CXXXI. törvény 2. § (1)-(3) bekezdésekben foglalt alapelvekkel, rögzíti mindazokat az elveket, amelyeket szem előtt kell tartani a rendelet-tervezetek társadalmi véleményeztetése során.

2-3. §-hoz

A társadalmi egyeztetésre bocsátható és nem bocsátható tervezetek körét határozza meg azzal, hogy az egyeztetés lefolytatásáért a jegyző a felelős.

4. §-hoz

Az egyeztetésnek formáit határozza meg.

5-8.§-hoz

Az általános egyeztetés szabályait tartalmazza. A rendelkezés a véleményezés menetét és határidejét rögzíti, mivel az általános egyeztetés településen élő lakosság széles körét érinti. Felsorolja azokat a véleményeket, amelyek nem vehetők figyelembe. Rögzíti a vélemények tárolásának, feldolgozásának menetét, idejét.

9.§-hoz

A közvetlen egyeztetés szabályait tartalmazza. A Képviselő-testület mellett működő három Tanácsadó Testület tagjai az adott terület elismert szakembereiből állva széles társadalmi érdeket jelenítenek meg. Vannak olyan tervezetek, amelyeknél elengedhetetlen az általános egyeztetés mellett a szakmai és civil szervezetekkel történő egyeztetés.

10.§-hoz

A rendelet hatálybalépéséről rendelkezik.